Henk Meijer: 'UvA Academy is een cadeautje aan jezelf'

 

 

Henk Meijer is een doorgewinterde marketing en sales expert die regelmatig inspiratie en de laatste wetenschappelijke kennis opdoet bij UvA Academy. Hij is overtuigd van het belang van blijven leren. Ook de mensen in zijn marketingteam moeten van Meijer hun kennis up-to-date houden, onder andere met UvA Academy. 

Henk Meijer (61): ‘Ik geloof echt in een leven lang leren. Zo heb ik zelf onlangs de opleiding tot mediator gedaan. Ik wil nu verder gaan met ‘prediation’: startups helpen om goede afspraken te maken om op de langere termijn conflicten te voorkomen. En in het najaar ga ik voor de derde keer naar de UvA Academy. Dat is elke keer weer een cadeautje aan jezelf. Colleges van vier uur waar wetenschappers de laatste onderzoeken en ontwikkelingen over marketing en communicatie met je delen.  

Via de Academy ben ik ook bij SWOCC terechtgekomen, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie. Dit is een aan de faculteit Communicatiewetenschap van de UvA gelieerde stichting waar je als professional kunt kennisnemen van de nieuwste wetenschappelijke publicaties over merken en communicatie.’ 

 

Iedereen aan wie jij leiding geeft moet - net als jij - blijven leren? 

‘Als Bestuurder Citymarketing van de gemeente Den Helder vind ik dat alle leden van mijn team zich moeten blijven ontwikkelen. Ik investeer in hen met geld. Zij moeten op hun beurt investeren in kennis. Iedereen moet tenminste één keer naar de UvA Academy zijn geweest en ze moeten bijhouden wat er over marketing en communicatie op de website van SWOCC wordt gepubliceerd. 

Stel dat je tien jaar geleden een marketingopleiding hebt gedaan en je hebt verder niets bijgeleerd, dan ben je niet in staat om een goede marketingstrategie op te zetten die voldoet aan de huidige eisen. De ontwikkelingen volgen zich zó snel op. Kijk maar naar sociale media. Iedereen dook er in de beginjaren op en ging klakkeloos content plaatsen en delen. Nu wordt er veel meer gekeken naar hoe je social media op een strategische manier kunt inzetten.’ 

 

‘Op de Academy wordt jouw behoefte aan bevestiging van wat je doet goed is, wetenschappelijk onderbouwd - of niet.' 


Wat is voor jou de waarde van UvA Academy? 

‘Al het wetenschappelijk onderzoek van de UvA op het gebied van communicatie wordt samengebracht in de Academy. Daar leer je wat de laatste ontwikkelingen zijn. In je dagelijkse werk doe je veel op basis van ervaring en intuïtie. Op de Academy wordt jouw behoefte aan bevestiging van wat je doet goed is, wetenschappelijk onderbouwd – of niet. "De vroegste vogels hebben de dikste wormen." Daar kun je je voordeel mee doen.  

Het bedrijfsleven zou de wetenschap daarom veel beter en sneller moeten weten te vinden. Aan programmadirecteur en docent Jorge Labadie, en hoogleraar en bedrijfseconoom Ed Peelen van de UvA Academy, zal het niet liggen!’ 


Kun je een voorbeeld geven van wat je bij de Academy hebt geleerd? 

‘Mijn favoriete onderwerp is neuromarketing: hoe kun je mensen bewegen iets te kopen door hun reptielenbrein aan te spreken? Je reptielenbrein neemt dagelijks de meeste beslissingen, dat heeft weinig met ratio te maken. Ik heb daar zulke interessante colleges over gevolgd bij de Academy! Er zijn allerlei technieken om mensen zonder dat ze het zich bewust zijn, te verleiden tot het kopen van iets. Dan kom je bij vragen als: bestaat er wel zoiets als vrije wil?'  

 


28 mei 2021

Ander nieuws